Ako sa nevzdať a vytrvať v chudnutí

4. 1. 2018

Začiatok nového roka a predsavzatia. To je nerozlučná dvojica. Takmer každý z nás si aspoň raz dal nejaké novoročné predsavzatie. Schudnúť, začať športovať, tráviť viac času na čerstvom vzduchu, nabrať svaly, jesť zdravšie, jesť viac zeleniny a menej fastfood jedla…Však to poznáte :).

Výsledkom vianočného prejedania je vyššie číslo na váhe a tesnejšie nohavice. A práve toto je pre mnohých tá správna motivácia prečo začať chudnúť. Prvé januárové dni preto fitká praskajú vo švíkoch a každý sa snaží čo najskôr vypotiť kilá navyše. Ľudia v tomto tempe pokračujú týždeň, dva, tri.. Štvrtý týždeň kvôli práci vynechajú tréning, piaty týždeň kvôli chorým deťom vynechajú tréningy dva, šiesty týždeň absolvujú už len jeden tréning a čoskoro nastane doba, kedy to vzdajú úplne a všetko sa vráti do starých koľají. Mnohí si povedia, že načo by sa trápili a týrali, keď aj tak schudli "len" 1 kg.

Tento scenár je vám asi tiež povedomý, že? Ale prečo mnoho ľudí zlyhá? Ako sa nevzdať a vytrvať? Ponúkame Vám zopár rád.



CHUDNUTIE JE DLHODOBÝ PROCES

V prvom rade si treba uvedomiť, že neschudnete po 2 zdravých zjedených jedlách či po 2 odcvičených hodinách. Bohužiaľ to takto nefunguje. Chudnutie, najmä ak chcete trvalé výsledky, je proces dlhodobý. Telu treba dať istý čas, aby sa nastavilo na nový režim a tiež treba myslieť na to, že každý človek je iný a chudne inak. Preto sa nestresujte, ak za 3-4 týždne schudnete málo alebo skoro nič. Chudnutie sa rozbehne, len vytrvajte a nevzdajte sa hneď pri prvej prekážke.


RADŠEJ VIACERO ČIASTKOVÝCH CIEĽOV AKO JEDEN VEĽKÝ

Väčšina ľudí si pri chudnutí nastaví latku príliš vysoko a preto zlyhajú. Namiesto "chcem schudnúť 20 kg", si dajte cieľ "chcem schudnúť 3 kg". Keď tieto 3 kg schudnete, dajte si za cieľ schudnúť ďalšie 3 a po dosiahnutí si stanovte ďalší a ďalší cieľ. Takýto prístup vás motivuje oveľa viac, pretože čiastkové ciele sú reálnejšie a ľahšie dosiahnuteľné.


ŽIADNE NÁSILIE

Silou sa nič nedosiahne a to platí aj pri chudnutí. Nerobte nič nasilu. Násilím docielite akurát tak odpor a demotiváciu. Nie je vám silové cvičenie po chuti a každý tréning ledva prežívate a čakáte na jeho koniec? Tak to nerobte. Nájdite si iný šport, pri ktorom sa dá chudnúť a bude vám vyhovovať. Beh, plávanie, bicyklovanie, lyžovanie, volejbal,basketbal, box... Stačí len vyskúšať a vybrať si aktivitu, ktorá vám bude robiť radosť a vytrváte pri nej.

To isté sa týka aj jedla. Nejedzte nasilu to čo vám nechutí, len preto že je to zdravé - v ponuke je veľké množstvo zdravých potravín, ale to neznamená, že musíte jesť všetky. Ak vám nechutí jedna, potravina dajte si inú. Vždy je možnosť výberu.


FOTKY FITNESSIEK LEN AKO INŠPIRÁCIA, NIE DOGMA

Táto rada bude hlavne pre ženy, ktoré chcú často vyzerať ako fitnessky a modelky zo sociálnych médií. Naša rada je: Nesnažte sa, buďte realistky. Môžete sa týmito dámami inšpirovať a brať ich fotky ako motiváciu, ale uvedomte si, že každý človek je jedinečný a nikdy nebudete vyzerať ako niekto iný. To ako vyzeráme je ovplyvnené mnohými faktormi. Každý má iné telesné proporcie, inú výšku, inú genetickú výbavu. Niekto má geneticky dané, že má širšiu panvu, niekto hrubšie kosti, niekto dlhšie nohy, iný širšie ramená. Pri chudnutí sa treba zmieriť so svojimi telesnými danosťami a rozvíjať svoje prednosti. Toto uvedomenie si vám ušetrí veľa nervov, smútku a možno aj psychických ochorení. Vieme, že sa to ľahko povie a ťažšie realizuje, ale dá sa to.



DIÉTY NIKAM NEVEDÚ

Diéty vás neprivedú do vytúženého cieľa, privedú vás tak akurát k frustrácii, nervozite a zdravotným problémom. Krátkodobé a extrémne diéty nemajú dlhodobý význam. Striktným obmedzovaním možno rýchlo schudnete, ale takéto obmedzovanie nevydržíte dlho a skôr či neskôr príde jojo efekt a vy priberiete možno ešte viac ako ste schudli. Zamerajte sa na celkovú zmenu životného štýlu, na úpravu jedálnička. Zaraďte viac ovocia, zeleniny, chudého mäsa, strukovín či celozrnných výrobkov. Ale nevyhýbajte sa úplne ani nezdravým veciam. Hamburger či keksík z času na čas neuškodí. Riaďte sa heslom "všetko s mierou". Takto sa vyhnete nervozite, náladovosti a záchvatovéhu prejedaniu.


POMALY ĎALEJ ZÁJDEŠ

Nečakajte okamžité výsledky. Nechcite za krátku dobu schudnúť veľa kíl. Zvoľte si radšej pomalšiu cestu. Je dokázané, že jedine pomalé chudnutie je dlhodobo udržateľné. Veď čo je lepšie, schudnúť 1-2 kg za mesiac, ale udržiať si neskôr stabilnú hmotnosť alebo schudnúť 7 kg za mesiac a o 2 mesiace zase 3 kg pribrať naspäť? Samozrejme voľba je na vás, ale zo zdravotného hľadiska je lepšie zvoliť mierne tempo a telo prispôsobovať novým podmienkam (upravená strava a fyzická zátaž) postupne.


VÁHA NIE JE TO NAJDÔLEŽITEJŠIE

Mnoho chudnúcich ľudí sa sústredí len na číslo na váhe a to je chyba. Pretože ak sa nehýbe smerom dole, sú z toho frustrovaní, znechutení a svoj boj po čase vzdajú. Nesledujte len hmotnosť. Zamerajte sa skôr na proporcie a sledujte ubúdajúce centimetre. Ako ste už veľa krát počuli svaly sú ťažšie ale menej objemné ako tuk. Preto váha môže ostať rovnaká, ale už na prvý pohľad budete vyzerať štíhlejší.



Autor článku:

Mgr. Natália Horčičáková

Predchádzajúci článok Následujúci článok