Ako sa udržať FIT aj na cestách alebo na dovolenke?

30. 4. 2018

Tak, ako pravidelný pohyb a cvičenie udržiava zdravé a svieže naše svaly, tak našej mysli pomáhajú iné aktivity, medzi ktoré patrí aj cestovanie. Okrem toho, že cestovanie pôsobí blahodárne na našu mentálnu pohodu, významnou mierou aj rozširuje obzory. Práve cestovanie v rôznych formách však môže znamenať aj stratu vôle cvičiť.

Chýba obľúbená posilka, kamoši alebo tréner, prípadne polovička. Ako sa s tým vysporiadať a nestratiť chuť do cvičenia ani na cestách?


Udržať sa fit znamená aj plánovať

Doma je všetko ízy-pízy – ráno vstanete, doprajete si klasické raňajky, neskôr v práci alebo v škole desiatu a obed a s postupom dňa aj ďalšie jedlá. Na cestách treba plánovať a vedieť si povedať, kedy potrebujete jesť. Ak napr. viete, že budete niekoľko hodín cestovať autom, zabaľte si jedlo so sebou. Vyhnete sa tak kúpe nezdravých jedál na pumpách.


Výrazne dokáže pomôcť aj neprerušované trávenie

Poznáte pojem neprerušované trávenie? Každý z nás chtiac-nechtiac dodržiava časové okná, počas ktorých prijíma potravu, alebo naopak, kedy trávi. A väčšina ľudí sa stravuje spôsobom známym aj ako 12/12. To znamená, že 12 hodín jedia a 12 potom trávia. Lenže takýto pomer nie je ideálny – potravu predsa omnoho rýchlejšie prijmete než strávite.

Do bežného života, ale aj na cesty, sa náramne hodí skôr pomer 16/8. Znamená to, že ôsmim hodinám stravovania počas dňa pridáte 16 hodín určených na trávenie. Vaše telo tak dokáže omnoho efektívnejšie potravu spracovať a nebude vás ohrozovať ani nadbytočný tuk. Takto si pohodlne môžete užiť aj nejaké to menej zdravé jedlo (samozrejme v miere).


Keď sa ponáhľate, snacky voľte s rozumom

Voľba srdca bude jasná – snickerska do vrecka a čipsy do batohu. To však nie je dobré. Ak si chcete udržať dostatok energie aj pomedzi náhlenie sa, aby ste stihli ďalší let, kúpte si snacky s vysokým obsahom bielkovín, ako napr. sušené jerky mäsko alebo proteínové tyčinky. Energia z bielkovín vám totižto vydrží dlhšie.

Aj tu ale platí, aby ste pozorne čítali zloženie. Trh so sušeným mäsom aktuálne zažíva veľký boom, čo pre výrobcov znamená aj vôľu neustále „vylepšovať“ zloženie. Často sa pridáva cukor, aby sa mäso zjemnilo a aby sa zvýraznila jeho chuť. Je tu ale jedno zlaté pravidlo: kúpte si také jerky, ktoré obsahuje aspoň dvojnásobne viac bielkovín než sacharidov.


Na cvičenie nepotrebujete posilku

Ak vám čas alebo miesto, v ktorom sa pohybujete, nedovoľuje dopriať si pohodlie posilňovne, na cvičenie využite zariadenie hotelovej izby a váhu svojho tela. Ranná alebo večerná rozcvička vám pomôže cítiť sa lepšie a sebavedomejšie, kdekoľvek sa budete nachádzať. :)


Príležitosť zacvičiť si musíte vidieť vo všetkom

Aj toto je ďalšie zlaté pravidlo. Okrem lietadla si totiž hádam všade môžete nájsť príležitosť zacvičiť si. Dlhá cesta v aute? Pri povinných prestávkach si dajte par klikov a drepov pri aute na parkovisku. Vidíte na letisku alebo kdekoľvek inde výťah alebo eskalátory? Kašlite na nich a choďte po schodoch. Áno, aj s batožinou v rukách.

Pri čakaní na letisku vám ako závažie dobre poslúži hoci aj vaša batožina. Už neexistuje žiadny „mŕtvy čas“ a žiadna nuda. Hoci knižka je super a určite vám odporúčame aj nabrať nejaké tie vedomosti prostredníctvom jej čítania, voľný čas na cestách by mal automaticky znamenať aj tréning.

Pri dlhom sedení vo vlaku alebo v lietadle sa držte pravidla 30/60. Každú celú polhodinku sa postavte a vybehnite na záchod alebo sa len tak prejdite, jednoducho urobte nejaký pohyb. Odporúčané je to dokonca priamo vedcami. Po 30 minútach nečinnosti sa totiž vypínajú metabolické gény, ktoré pomáhajú spaľovať tuk. Hoci aj malým pohybom ich opäť naštartujete.

Vyraziť na cesty nemusí pre vaše telo byť zlé – stačí vedieť, ako na to. :)


Autor článku: Denis Fino

Predchádzajúci článok Následujúci článok