Mandle

19. 11. 2018

,,Tuky sú zlé, z tukov sa priberá, treba sa im vyvarovať!“ V poslednej dobe tuky nejako často zatracujeme. Netreba však zabúdať na to, že sú jednou zo 4 hlavných zložiek potravy (bielkoviny, sacharidy, tuky, voda). Pre naše telo sú nevyhnutnosťou, majú mnoho funkcií - prenášajú signály, poskytujú energiu, v tele fungujú ako palivo a chránia naše orgány. Je pravda, že nie všetky tuky sú ,,zdravé“. Treba ich prijímať v optimálnom množstve a z vhodných zdrojov. Jedným z takýchto zdrojov sú orechy a z nich obľúbené mandle.


Zoznamka

Meno: Mandľa obyčajná

Pôvod: Prunus dulcis

Miery: 36-38 mm


Ak vás zaujíma aj vnútro:

  • Hlavná mononenasýtená mastná kyselina: olejová
  • Hlavná polynenasýtená mastná kyselina: linolová
  • Tokoferoly (Vitamín E)
  • Fytosteroly
  • Minerálne látky – vápnik, draslík, železo, fosfor

Hlavné nasýtené mastné kyseliny: palmitová, steárová (obe v malých množstvách)

Proteíny: globulíny, albumíny

Aminokyseliny: arginín, histidín, lyzín, fenylalanín, leucín, valín, tryptofán, metionín, cysteín


Orechy či nie?

Dá sa povedať, že zaradenie mandlí medzi orechy nie je celkom kóšer. Orech je totiž typom ovocia. Mandle sú semená stromu, nie jeho ovocie. Zaujímavé je, že takým správnym orechom nie sú ani arašidy (strukovina), kešu a pistácie (semená), brazílsky orech = para orech (semená), vlašské orechy (kôstkovice), kokosový orech (kôstkovica). Naopak právoplatnými držiteľmi označenia ,,orech“ sú: lieskovce, pekanové orechy či gaštany. Názov orech sa nám akosi zaužíval, snáď mi pedantnejší čitatelia a fanúšikovia botaniky odpustia a naďalej teda budem používať tento termín aj pre mandle.


PREČO JESŤ MANDLE?

Brain food

Označujú sa ako ,,brain-food“, pretože majú pozitívny vplyv na ľudský mozog – pomáhajú chrániť mozgové tkanivo, bránia atrofii mozgu (úbytok tkaniva), zlepšujú pamäť a koncentráciu. Ich zloženie napomáha v boji proti demencii a Alzheimerovej chorobe (!pozor, to neznamená, že ju lieči!)- spomaľujú aktivitu enzýmov, ktoré sa tvoria pri tejto chorobe v príliš veľkom množstve a naprávajú nerovnováhu mastných kyselín v mozgu.


Fytosteroly

Konkrétne prítomné vo forme stigmasterolu a kampesterolu majú za úlohu znižovať hladinu cholesterolu.


Tokoferoly

Vitamíny skupiny E sú rozpustné v tukoch. Vyznačujú sa antioxidačným efektom, chránia bunky pôsobením voľných radikálov, regulujú hladinu cholesterolu a pozitívne pôsobia aj na kožu a vlasy (mandľový olej sa často využíva aj v kozmetike).


Kyselina linolová

Povrchová vrstva našej kože obsahuje lipidy, ktoré tvoria bariéru brániacu jej vysychaniu. Nazývajú sa ceramidy a práve ich súčasťou je kyselina linolová. Je tiež ,,základom“ pre iné nenasýtené mastné kyseliny.

Vápnik, draslík, železo, fosfor

Silné kosti, zdravé zuby, príjem a zasielanie nervových signálov, sťahy a relaxácia svalov či uvoľňovanie hormónov – pri všetkom tomto môžeme nájsť vápnik. Správnej funkcii nervov a svalov napomáha aj draslík. Ten zabezpečuje aj to, že sa nutrienty dostanú do bunky a odpadné látky práve naopak – von. Železo je súčasťou hemoglobínu, ktorý má za úlohu prenášať kyslík do všetkých častí tela. Fosfor sa uplatňuje pri raste zubov a kostí, vplýva na svaly či obličky.

V neposlednom rade samozrejme pre ich príjemnú chuť a fakt, že orechy sa dajú jesť samotné, zakomponovať do pokrmov, dezertov či sladkostí ????

NA ČO SI TREBA DAŤ POZOR?

  • Alergické reakcie
  • Aj keď sa vám zdá, že vás orechy dostatočne zasýtia, netreba zabúdať na pestrú a vyváženú stravu
  • ,,Iba dávka robí jed“ – všetkého príliš škodí a nadbytok vitamínu E alebo priveľký príjem vlákniny u niektorých ľudí vyvoláva tráviace či iné zdravotné problémy
  • Vznik nebezpečných látok (akrylamidu) pri pražení orechov
  • S pražením sa často spája aj príliš veľké množstvo pridanej soli (prípadne aj cukru) na dochutenie

AUTOR ČLÁNKU: Michaela Kubánková


ZDROJE:

Maguire, L.S - O’Sullivan- S.M. - Galvin, K. - O’Connor T.P. - O’Brien, N.M., Fatty acid profile, tocopherol, squalene and phytosterol content of walnuts, almonds, peanuts, hazelnuts and the macadamia nut, In International Journal of Food Sciences and Nutrition, 2004, roč.55, č.3, s. 171-178.

Yada, S. – Lapsley,K. – Huang,G., A review of composition studies of cultivated almonds: Macronutrients and micronutrients, In Journal of Food Compostion and Analyses, 2011, roč.24, s. 469-480.

Narjes,G. - Reihaneh,M. – Zahra, M., Almond, hazelnut and walnut, three nuts for neuroprotection in Alzheimer’s disease: a neuropharmacological reviewof their bioactive constituents, In Pharmacological Research, 2017.

Hyson,D.A – Schneeman,B.O – Davis,P.A , Almonds and Almond Oil Have Similar Effects on Plasma Lipids and LDL Oxidation in Healthy Men and Women, 2002.

https://www.sciencedirect.com/topics/agricultural-and-biological-sciences/linoleic-acid

https://medlineplus.gov/ency/article/002412.htm

Predchádzajúci článok