Pravda o zelenom čaji: v čom vám dokáže pomôcť?

2. 9. 2018

Keď si do vyhľadávača zadáte pojem „zelený čaj“, vyskočí na vás množstvo odkazov, v ktorých budú samé superlatívy. „Je úžasný“, „pomôže vám schudnúť“... to všetko a omnoho viac sa dočítate takmer všade. Je to ale naozaj tak a nejde iba o dočasný boom, aký z času na čas zažívajú rôzne potraviny? Čítajte ďalej a dozviete sa to sami.

Keď sa povie zelený lístok, čo vám napadne?

Kel, ľadový šalát, lolo biondo... nie. Mal by to byť zelený čaj. Podľa mnohých dokáže zlepšiť celkový zdravotný stav, znížiť pálenie svalov a dokonca napomáha aj páleniu tukov. Čaj je nápoj, ktorý má svoje korene v Číne a už po stáročia (ak nie tisícročia) ho ľudia dennodenne pijú z viacerých dôvodov. Prísun energie, mentálna pohoda alebo súčasť ich dennej rutiny sú len zopár dôvodmi.

Čo je to zelený čaj?

Zelený čaj je pri svojom spracovaní menej oxidovaný a obsahuje aj viac katechínov (prírodných antioxidantov) než čierny čaj alebo oolong. Obsahujú tiež menej kofeínu než jeho kolegovia, pretože po zozbieraní sú tepelne opracované. Zelený čaj sa primárne používa ako stimulant, má však ale aj antioxidačné účinky a funguje aj ako efektívne diuretikum (je močopudný).

Vďaka týmto účinkom sa zo zeleného čaju začali vyrábať rôzne výživové doplnky vo forme tabliet, energetických drinkov alebo žuvacích vitamínov a cukríkov. Najobľúbenejšie však stále zostáva jeho konzumovanie formou teplého alebo studeného nápoja.

Skutočne dokáže zelený čaj páliť tuk?

Zelený čaj je vo svete fitness obľúbený najmä z jedného dôvodu: vraj dokáže páliť tuky. Vďaka tomu, že jeho pitie zvyšuje oxidáciu tukov v tele, časom by tuk mal zoxidovať natoľko, až sa spáli. Podľa výskumu však toto funguje najmä pri ľuďoch, ktorí nekonzumujú často kofeín. Ak teda každý deň vypijete napríklad 2 – 3 kávy, je možné, že na pálenie tukov vám zelený čaj nepomôže. Ak kofeín neprijímate, zelený čaj vám môže pomôcť schudnúť. J

Čo dobrého vám ešte môže priniesť zelený čaj?

Ak pravidelne cvičíte, mali by ste do svojho pitného režimu zaradiť aj zelený čaj. Niektorí ho volajú aj antioxidantová banka, pretože ich obsahuje naozaj veľa. A práve tie sú zodpovedné za to, že aj po poriadnom vyťažení svalov vám uľavia z bolesti. Aj taká drobnosť ako je zelený čaj vám teda môže pomôcť dosahovať lepšie výsledky v posilňovni.

Odteraz teda každé ráno povinne aspoň šálku dobrého a kvalitného zeleného čaju. J

Má zelený čaj aj vedľajšie účinky?

Ak patríte medzi zdravých ľudí, zelený čaj by vám nemal ublížiť a ani spôsobiť žiadne vedľajšie účinky (ak to s ním, samozrejme, nebudete hrotiť). Väčšina vreciek so zeleným čajom obsahuje medzi jedným až dvomi gramami lístkov zeleného čaju. Nakoľko v doplnkoch výživy ale reálne lístky nie sú, obsah zeleného čaju sa tu meria ako obsah EGCG.

Ak si chcete byť istí a safe, vyberajte si doplnky výživy zo zeleného čaju, ktoré obsahujú cca 800 miligramov EGCG. Pri obsahu 1200 a viac miligramov môže, ale nemusí prísť nevoľnosť. Ako vo všetkom, začnite v menšom a postupne dávky zvyšujte (ak to tak budete cítiť). Netreba zabúdať na to, že zelený čaj obsahuje aj kofeín a teda vám môže narušiť váš cenný spánok.

V akých formách možno ešte konzumovať zelený čaj?

Mimoriadne obľúbené sú v poslednej dobe zelené čaje vo fľaškách. Pohodlne sa pijú a dokážu vás zbaviť smädu. Zelený čaj sa však dá kúpiť aj v prášku – či už voľnom alebo v tabletkách. Tak či onak, ide o cenného pomocníka nielen v cvičení, ale aj pre váš životný štýl. Ak sa chcete zviesť na zdravej vlne, rozhodne využite služby zeleného čaju aj vy.

Aké skúsenosti máte so zeleným čajom? Podeľte sa o ne s nami. :)

Predchádzajúci článok Následujúci článok