Taurín

5. 4. 2018

Taurín je jedna z najbohatšie zastúpených aminokyselín v bunkách ľudského tela. Na rozdiel od mnohých iných aminokyselín netvorí bielkoviny, ale vyskytuje sa vo voľnej forme alebo je viazaný v jednoduchých zlúčeninách s inými aminokyselinami.

Označujeme ho ako semi-esenciálny. To znamená, že naše telo je schopné ho do určitej miery produkovať samo z aminokyselín metionínu a cysteínu. V ľudskom tele sa nachádza v kostrovom svalstve, sietnici oka, bielych krvinkách, krvných doštičkách, slezine, srdci, pľúcach či mozgu. Zároveň určitý podiel taurínu prijímame potravou. U zdravého človeka prevažuje práve takto získaná forma.


KDE SA VYSKYTUJE

Pomerné veľké množstvo taurínu je uložené v živočíšnych produktoch.

  • Mäso
  • Ryby a morské plody- najmä kôrovce
  • Mliečne produkty

Jeho výskyt v ovocí a zelenine zatiaľ nebol zistený. Predpokladáme teda, že sa v rastlinných produktoch buď vôbec nevyskytuje alebo sú jeho množstvá nemerateľne malé. V strave vegetariánov či vegánov je preto jeho podiel výrazne obmedzený.

Okrem prirodzených zdrojov taurínu existujú aj produkty, do ktorých sa zámerne pridáva počas ich spracovania. Ide najmä o :

Rôzne zdroje uvádzajú, že denný príjem taurínu sa (u ne-vegetariánov) pohybuje v rozmedzí 58-123mg.

FUNKCIE:


Nervový systém:
  • vývoj mozgu- urýchlenie
  • prenos nervových signálov
  • kontrola tikov či šklbnutí

Srdce

(v kardiovaskulárnom systéme tvorí taurín viac než polovicu z celkového obsahu aminokyselín):

  • pôsobenie proti arytmii srdca
  • znižovanie krvného tlaku
  • je nápomocný pri chronických poruchách srdca


Zrak

(najväčší podiel v tele má práve v sietnici):

  • dobré videnie (naopak, jeho nedostatok často vedie k poškodeniu sietnice oka, prípadne až k slepote)


Žlč:
  • ovplyvňuje tok žlče
  • zvyšuje produkciu žlčovej kyseliny (tá má za úlohu zjednodušovať vstrebávanie a trávenie zložiek potravy či odstraňovať nadbytočný cholesterol)


Cukrovka:
  • zlepšuje aktivitu inzulínu (u ľudí postihnutých cukrovkou boli pozorované nižšie hodnoty taurínu)


Iné:
  • antioxidačný účinok
  • detoxikačný účinok
  • preventívne účinky voči depresii
  • preventívne účinky voči cirhóze pečene

Taurín a cvičenie

Namáha pri cvičení môže vyústiť do zvýšenej produkcie voľných radikálov v tkanivách a spôsobiť takzvaný oxidačný stres. Voľné radikály sú výrazne reaktívne formy atómov, ktoré sú schopné ovplyvňovať bunky tela. V negatívnom zmysle tak môžu vyvolávať poškodenia tkanív.
Nemusíte sa však ľakať, či pomýšľať na to, že cvičenie podnecuje tvorbu niečoho, čo nášmu telu ubližuje. Voľné radikály sa v tele tvoria aj prirodzene a za normálnych podmienok, a pri dobrom fungovaní bývajú nápomocné najmä v boji proti patogénom (látky či mikroorganizmy, ktoré nie sú telu vlastné a spôsobujú infekcie).
Na boj voči ich negatívnemu účinku tu máme práve taurín, prípadne iné látky s podobným účinkom. Taurín, ktorý nájdeme aj v kostrovom svalstve, sa vyznačuje vlastnosťami, umožňujúcimi chrániť naše bunky pred pôsobením voľných radikálov- a to najmä antioxidačným, detoxikačným a stabilizujúcim účinkom.
Rôzne štúdie tiež poukazujú na vplyv taurínu na zvýšenie vytrvalosti a zvládania väčšej záťaže počas cvičenia.

Autor článku: Michaela Kubánková


ZDROJE:

Taurine: a conditionally essential amino acid in humans? An overview in health and disease od R. Lourenço and M. E. Camilo (2002)

Taurine and human nutrition od P. P. STAPLETON, R. P. CHARLES, H. P. REDMOND and D. J. BOUCHIER-HAYES (1997)

IS TAURINE A BIOMARKER? od Georgia Schuller‐Levis and Eunkyue Park (2006)

The cytoprotective role of taurine in exercise-induced od R. Dawson, Jr., M. Biasetti, S. Messina, and J. Dominy (2002)

Role of taurine supplementation to prevent exercise-induced oxidative stress in healthy young men od M. Zhang, I. Izumi, S. Kagamimori, S. Sokejima, T. Yamagami, Z. Liu, and B. Qi (2004)
https://www.healthline.com/health/oxidative-stress...

Obrázky:
https://www.worldatlas.com/articles/where-does-tau...
https://www.menshealth.com/fitness/g18374612/how-t...

Predchádzajúci článok Následujúci článok