Vitamín náš každodenný

23. 4. 2018

Notoricky známy vitamín C...Ste si však istí, že vás o ňom už nič neprekvapí? Posúďte sami.


,,Céčko“ zrejme ho všetci poznáme už od detstva. Dnes ho vyhľadávame najmä, keď sme chorí alebo ak sa chceme chorobám preventívne brániť.

Vitamín C, inak povedané kyselina L- askorbová, patrí do skupiny vo vode rozpustných vitamínov (vitamíny okrem D,E,K,A). Rastliny a živočíchy (až na niekoľko výnimiek), majú schopnosť vitamín C vytvárať vo svojom tele. Aj keď ľuďom telo neumožňuje vlastnú výrobu tohto vitamínu, pre svoje správne fungovanie ho bezpodmienečne vyžaduje a celú požadovanú dávku tak musíme prijímať prostredníctvom potravy. Našťastie existuje mnoho zdrojov bohatých na túto látku.


ZDROJE:

  • Citrusové plody
  • Šípky, Rakytník, Čierne ríbezle
  • Jahody
  • Kapusta
  • Melón Cantaloupe
  • Čerstvý tymián
  • Brokolica, Ružičkový kel
  • Sladká paprika
  • Kiwi


VEDELI STE, ČO JE NAJBOHATŠÍ ZDROJ VITAMÍNU C?

Citrusy, aj keď ich často vnímame ako veľmi bohatý zásobník vitamínu C, výrazne zaostávajú za viacerými inými zdrojmi. Za jeden z najbohatších zdrojov sa považuje Acerola ( ,,Barbadoská čerešňa“), ktorá obsahuje viac ako 1670 mg vitamínu na 100g ovocia. Pri pomaranči je táto hodnota približne 50mg/100g. Väčšina z nás má však určite oveľa častejšie na svojom jedálničku práve citrusové plody, než mnohé iné druhy ovocia a zeleniny a preto je takýto zdroj určite významný.


VITAMÍN C - FUNKCIE

  • Je podstatný pri syntéze kolagénu- ústredného proteínu spojivového tkaniva, ktorý sa nachádza v šľachách, tepnách, kostiach, koži či svaloch
  • Napomáha pri metabolizme aminokyselín tyrozínu a tryptofánu, a kyseliny listovej
  • Svoju úlohu má aj pri tvorbe ďalšej aminokyseliny, karnitínu- tá je dôležitá pri energetickom metabolizme, resp. transformácií mastných kyselín na energiu, pričom jej nízke hodnoty súvisia s oslabením svalov (a teda možno predpokladať, že pri nízkom príjme vitamínu C ľahšie vzniká svalová únava)
  • V nervovom systéme sa zúčastňuje tvorby takzvaných neurotransmiterov, ktoré v tele prenášajú rozličné signály-napríklad tvorby noradrenalínu
  • Je významný antioxidant- takto pôsobí aj pri cvičení, podobne ako v predchádzajúcom článku taurín- chráni naše telo proti škodlivému účinku voľných radikálov
  • Vo zvýšených dávkach sa využíva pri ochoreniach, ako sú: cukrovka, glaukóm (zelený zákal= poškodenie zrakového nervu), artérioskleróza i rôzne kardiovaskulárne poruchy

VEDELI STE, ŽE NEDOSTATOK TOHTO VITAMÍNU SPÔSOBUJE OCHORENIE?

Vedie k ochoreniu skorbut. Skorbut sa v prvých štádiách spája s únavou, bolesťou kĺbov a neskôr napríklad s krvácaním ďasien, vypadávaním zubov a anémiou.

Odporúčaná denná dávka

65-90 mg/deň


Termolabilita

Vitamín C je termolabilná látka. To znamená, že pôsobením vyššej teploty (pri záhreve) sa rýchlo rozkladá a jeho účinky sú tak inaktivované. Varením a tepelnou úpravou sa jeho podiel ľahko stráca a preto sa z hľadiska jeho príjmu preferuje zelenina a ovocie v surovom stave.


VEDELI STE, ŽE Z ČAJU S CITRÓNOM VITAMÍN C TAK ĽAHKO NEZÍSAKATE?

Z vyššie uvedeného vyplýva aj tento fakt. Ak si pripravujete čaj s citrónom kvôli jeho chuti, je to v poriadku. Ak však, napríklad pri chrípke či prechladnutí, očakávate akýsi zázračný efekt, zrejme nebudete nadšení. Dávka vitamínu z citróna sa aj v horúcom čaji ľahko degraduje a stráca očakávaný účinok.

Vitamín C jednoducho potrebujeme k správnemu fungovaniu nášho tela. Jeho zdroje, či už ovocie a zelenina, alebo vitamínové doplnky sú ľahko dostupné a preto by mali byť dennou súčasťou nášho jedálnička.


Autor článku: Michaela Kubánková


ZDORJE:

Knižné zdroje:

BADAL, S. – DELGODA, R. 2017. Pharmacognosy

MANN, J. – TRUSWELL, A. S. 2002. Essentials of Human Nutrition. 2.vyd.

FAO. 2004. Vitamin and mineral requirements in human nutrition. 2.vyd.


Články:

IQBAL, K. a i. 2004. Biological Significance of Ascorbic Acid (Vitamin C) in Human Health – A Review

LI, Y. – SCHELLHORN, H. E. 2007. New Developments and Novel Therapeutic Perspectives for Vitamin C


Internet:

http://www.madaboutberries.com/acerola.html

https://www.britannica.com/science/scurvy

Predchádzajúci článok Následujúci článok