Zopár mýtov o proteínoch: čo je naozaj hlúposť a čo nie?

31. 7. 2018

Proteín tvorí podstatnú časť života azda každého bodybuildera alebo fitnessáka. Bohužiaľ, alebo aj chvalabohu, existuje internet. Hoci sa k nám vďaka nemu dostávajú rôzne informácie o proteínoch ako takých, ktoré sú pravdivé, je medzi nimi aj kopa balastu. Dnes sa pozrieme na niekoľko mýtov o proteínoch, ktoré kolujú po vodách internetu. Keď si budete vyberať najlepšie proteínové nápoje, myslite na to, čo teraz budete čítať. :)



Krčmové debaty hrajú prím

Kamoši pri pive si povedia hocičo, aj to, čo nemusí byť na 100% pravda, ale „oni to predsa čítali v renomovanom magazíne“. Medzi takéto reči patrí napríklad:

  • potrebujem zjesť 2g bielkovín na kilogram váhy tela denne
  • bielkoviny by som mal jesť každé dve hodiny
  • moje telo absorbuje len 20 g bielkovín na jedlo
  • srvátkový proteín je najlepšia možnosť, všetko ostatné je iba hlúposť

Niekedy tieto veci môžeme pokladať za pravdivé, pretože sa udomácnili v hlavách ostatných a často sa opakujú. To však neznamená, že musia byť pravdivé.


To, koľko bielkovín denne potrebujete, záleží od vášho cieľa

Každé telo a každý cieľ je iný, a presne v tom duchu treba premýšľať aj o príjme bielkovín denne. Chcete zhodiť prebytočné kilá alebo, naopak, nabrať na váhe? Ak je vašim cieľom diéta, mali by ste do vášho stravovacieho plánu zaradiť viac bielkovín, aby vás rýchlo netrápil hlad a aby vám neubúdalo zo svalovej hmoty.

Podľa odborníkov je ideálne množstvo bielkovín medzi 1,6 až 2,8g na kilo a na deň. Ak práve nechudnete, množstvo bielkovín denne sa môže znížiť na 1 až 1,8g na kilo a na deň. Zvyšok nahraďte sacharidmi. Jednoduchá rada teda je: váš stravovací plán vždy prispôsobujte vašim cieľom.


Bielkoviny nemusíte jesť každé dve hodiny

Aj toto je iba krčmový mýtus. Založený je na starom výskume, ktorý robili odborníci na ľuďoch, pričom dospeli k tomu, že 180 minút po jeho prijatí sa proteín z tela pomaly vytratil. Je tu však jeden háčik, zúčastnených totiž sledovali v odpočinkovom režime. Podľa najnovších výskumov je to však inak.

Telo si jednoducho berie to, čo má, z vášho celkového denného príjmu bielkovín. Vďaka tomu si naozaj nemusíte pripravovať 6 bielkovinových jedál denne. Ušetrite si radšej čas na cvičenie.


20 g bielkovín na jedlo? Telo ich zvládne viac

Aj tento mýtus je založený na jednom z výskumov. Ten sledoval absorpciu bielkovín zo srvátky a z vajec. Tieto formy bielkovín sa pritom telom najľahšie prijímajú. Je teda pravda, že z týchto potravín je maximum možného prijatého obsahu bielkovín vo výške 20 g. Aj tu je však háčik.

Tieto formy bielkovín sú mimoriadne bohaté na aminokyselinu leucín, ktorej je tu na 20 g až 1,8 g. A to je skutočný limit – leucín je totiž priamo zodpovedný za zapínanie signálu, že konzumujete bielkoviny. Ak by ste teda chceli získať 1,8 g leucínu napr. z hovädzieho mäsa, museli by ste ho zjesť 113 g, z ktorých je 30 g bielkovín. A máme tu ďalší vyvrátený mýtus


Anabolické okno nie je také krátke, ako sa povráva

Mnohí majú v sebe zakorenenú informáciu, že svoju dávku proteínov musia prijať tesne po docvičení. Aj tento mýtus je naozaj iba mýtus. Reálne vaše anabolické okno trvá 1 – 2 hodiny, čo by vám malo stačiť na pokojnú sprchu a prípadný presun k jedlu. Pokojne aj domov – a stihnete dokonca aj navariť.

Asi najlepšie je dať si 30 – 45 g bielkovín tri hodiny pred tréningom a potom zjesť bielkoviny bohaté na spomínaný leucín tri hodiny po tréningu. Anabolické okienko tu skôr pripomína anabolický deň. Buďte teda pokojní a nestresujte sa zbytočne. Stres vám totiž nerobí dobre.

Veríme, že sme vám pomohli byť s kamošmi opäť za „toho múdrejšieho“. :)


AUTOR ČLÁNKU: Denis Fino

Predchádzajúci článok Následujúci článok